Forum BMW CLUB KALISZ Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

[PORADNIK] Regeneracja alternatora e36

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW CLUB KALISZ Strona Główna -> MECHANIKA I NIE TYLKO / DIY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kazukiorg
PREZES



Dołączył: 23 Mar 2012
Posty: 1690
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kalisz
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: 22:19:47 20-01-2014    Temat postu: [PORADNIK] Regeneracja alternatora e36

Bawiąc się radiem, kablami i pozostałą elektryką rozładowałem akumulator, więc stwierdziłem, że trzeba coś zrobić z alternatorem. Ładowanie na poziomie 13.5V + niezły szum kwalifikowało alternator do regeneracji Wink Cały proces udokumentowałem. Samo wyciągnięcie z auta sobie odpuściłem, więc jako punkt startowy mamy alternator na stoliku:



Koło pasowe odkręcamy nasadką 24 + imbus na kontrę.



Wiatrak (wirnik, wentylator... nie wiem jak to się nazywa to co chłodzi alternator) nie jest w żaden sposób nabity ani nic takiego, przynajmniej nie u mnie. Niby widać na nim nacięcie, które powinno ustalać go na ośce, ale na ośce nic nie miałem. Bez problemu zszedł z podkładką dystansującą, między wiatrakiem, a kołem pasowym.



Teraz dobrze spróbować poluźnić te cztery (na zdjęciu wewnętrzne, te bliżej ośki) "śrubeczki" trzymające osłonę pyłową łożyska. W tym momencie będzie na pewno łatwiej niż potem, uwierzcie na słowo Razz Następnie odkręcić 4 śruby skręcające dwie połówki obudowy.
Po czym można rozłożyć alternator, trzeba tylko pilnować plastikowego gniazda małego łożyska (od strony przewodów i regulatora napięcia), bo łatwo pęka...



Teraz dowolnym ściągaczem ściągnąć małe łożysko.



Kolejnym krokiem jest rozłożenie do końca wirnika i wyciągnięcie go z drugiem połówki. Wystarczy odkręcić wcześniej wspomniane 4 śruby osłony przeciwpyłowej. I tadam! Ta kwadratowa blaszka pod łożyskiem to właśnie ta osłona przeciwpyłowa.



Kolejny krok jest troszkę pizd....ty, bo trzeba mięć ściągać z cienkimi haczykami, albo ściągacz z separatorem, jak na zdjęciu. Złożenie tego ustrojstwa oczywiście trwa więcej niż samo ściągnięcie łożyska, ale wcześniej próbowałem na imadło i młotek... nawet nie ma co porównywać tych dwóch "technik" Razz



Wszystkie klamoty razem czyli jak doszedłeś do tego miejsca to już jest z górki Very Happy



Do nabicia łożyska wykorzystałem klucze rurkowe, który idealnie się do tego nadają. Lepiej nie zapomnieć o tym pierścieniu, który centruje oś i pełni funkcję osłony przeciwpyłowej.



Wyczyściłem też gniazdo dużego łożyska, żeby było ładnie w środku. Jak jakiś pająk tam zamieszka to się nie będę wstydzić



Wirnik osadzamy obudowie, trochę głupie jest wycelowanie pierwszej śrubki osłony pyłowej, ale potem jakoś już leci Wink Po złożeniu, obracamy go do góry nogami i nabijamy drugie łożysko, także przy pomocy wcześniej wspomnianych wielofunkcyjnych kluczy rurkowych Very Happy



Teraz do kupy z powrotem zakładamy stojan z obudową. To plastikowe gniazdo małego łożyska wchodzi w swoje miejsce tylko w jednej pozycji, więc trzeba przypilnować cholerę. Na zdjęciu widać, że wymieniłem oryginalne śruby krzyżakowe ze stożkowym łbem na imbusowe w kwadracie, bo ponad półtorej godziny walczyłem, żeby je odkręcić i nie wiele ze starych zostało Razz



Wirnik z podkładką na ośkę, tylko trzeba przypilnować, żeby w dobrą stronę go założyć, wygięciem w stronę obudowy.



Zostało tylko koło pasowe dokręcić.



No i pozostałe elementy plastykowe i elektryczne, które dla bezpieczeństwa zdemontowałem.




Duże łożysko igiełkowe 47X17X14
Małe łożysko igiełkowe 32X12X10

Koszta to około 35 zł łożyska + 15 zł regulator napięcia ze szczotkami w moim przypadku. Łożyska z tego co zczaiłem w każdym alternatorze są takie same. Podsumowując robotę: Będzie dobrze i jak się nic nie popsuło to mam z głowy alternator na kolejne 5-10 lat :]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kazukiorg dnia 15:41:46 27-01-2014, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum BMW CLUB KALISZ Strona Główna -> MECHANIKA I NIE TYLKO / DIY Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Programosy.
Regulamin